Vaaleista vaaleihin - myös Yhdysvallat on valinnut presidentin

Perjantai 16.11.2012 klo 13:50 - Anna-Leena Solhagen

Viime aikoina vaaleja on pidetty muuallakin kuin meillä Suomessa. Myös Amerikan yhdysvallat on valinnut presidentin seuraavaksi nelivuotiskaudeksi. Kovan kirityksen ja amerikkalaiseen tapaan kiivaan kamppailun tuloksena istuva presidentti Barack Obama valtuutettiin jatkamaan tehtävässään.

Mikä sitten Yhdysvallat tänä päivän on? Asiasta oodilaisille kävi luennoimassa  Ulkopoliittisen instituutin ohjelmajohtaja Mika Aaltola. - Yhdysvallat on sekä nyt että tulevaisuudessa maa, jolla on eniten valtaa, kiteytti Aaltola maan asemaa muuttuvassa maailmassa.

aaltola.jpg

Tyynen valtameren merkitys kasvanut

Kiinan kaltaisen niin pinta-alaltaan kuin asukasmäärältään merkittävän maan nouseminen teollisuuden suurmaiden joukkoon ei kuitenkaan Yhdysvaltain mahtiasemaa horjuta. Transatlanttinen, Eurooppa-painotteinen maailma on joutunut antamaan tilaa Tyynen valtameren alueelle.Yhdysvaltain sotilaallinen ylivalta on suuri. Liittovaltion asevarustelu on määrältään suurempi kuin 44 seuraavaksi eniten varustautuneen maan asevarustelun yhteismäärä.

Yhdysvaltain ylivertaisuus korostuu niin turvallisuuden, tuotannon kuin rahoituksen sektoreilla. Maa on edustettuna kaikissa merkittävissä järjestöissä ja instansseissa - paikoissa, joissa tärkeät päätökset tehdään. Ilmastonmuutos, informaatioteknologian murros sekä kansainvälinen talous toimivat muutos-paineiden mittareina. Yhdysvallat rahoittaa merkittävästi muun maailman toimintoja. Sanotaan, että talous ei toimi ilman amerikkalaista kulutusta. Dollarin valta maailman ykkösvaluuttana on edelleen horjumaton.

- Yhdysvallat johtaa määrällä ja laadulla tietotaidon ja innovoinnin maailmaa. Sama pätee teleliikenteeseen ja merenkulkuun. Vain ilmaliikenteen keskiö sijaitsee Euroopassa, huomauttaa Aaltola.

Markkinat ovat vuosien varrella säilyneet hyvin Amerikka- ja Eurooppa-painotteisina. Kehittyvissä maissa on paljon väkeä, mutta ostovoima on kuitenkin edelleen heikkoa.

Maailma muuttuu

Yhdysvallat on muutoksen edessä kuten muukin maailma. Liittovaltio toimi eurooppalaistaustaisten muuttovirtojen sulatusuunina vuosikymmeniä. Nyt tilanne on muuttunut ja maahanmuuttajat ovat valtaosin Latinalaisamerikka- ja Aasia -taustaisia. Se vaikuttaa vääjäämättä kansakunnan suhtautumiseen muuhun maailmaan ja muun maailman suhtautumiseen Yhdysvaltoja kohtaan.

Suomalaiset ovat perinteisesti olleet melko Amerikka-kriittistä kansaa. Aaltola epäilee sen johtuvan pienen maan lukuisista kovista kokemuksista suurten valtojen riepoteltavana. Suomalaiset ovat kuitenkin hyvin edustettuina rapakon takana. Vuoden 2010 väestönlaskennan mukaan suomalaistaustaisia yhdysvaltalaisia on lähes miljoona.-  Nyt jo viidennessä sukupolvessa, kertoo Aaltola. Hän korostaa hyvien suhteiden ja Yhdysvaltojen merkitystä Suomelle toteamalla maailman tärkeimmän pöydän edelleen olevan Washingtonissa.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Yhdysvallat, USA, Amerikka, Obama, Aaltola, vaalit

Oodi-kahvila tärkeällä asialla

Keskiviikko 2.11.2011 klo 18:37 - Anna-Leena Solhagen

Viime presidentinvaalien aikaan katukuvaan ilmestyivät Café Niinistöt. Ympäri maata järjestetyistä kahvipisteistä tuli ennennäkemättömän suosittuja kohtaamispaikkoja. Niin suosittuja, että tulijoita riitti vielä vaalien jälkeenkin kaikkialla missä kahvila vain oli auki.

Myös Oodi-kahviloiden juuret juontavat Café Niinistöihin. Oodi-Kokoomus ry:n perustajajäsenet ahersivat Tapiolan Heikintorin kahvilassa. Siellä tarjoiltiin kahvia peräti 18000 kupillista! Päivittäistä asiakaskuntaa olivat niin varttuneemmat kulkijat kuin tulevat kokoomuslaiset lähikouluista.

Kahvilasta tuli mukava tapa tavata ihmisiä ja jutella maailman menosta. Asiakastoiveista nousi tarve jatkaa hyväksi koettua tapaa vielä vaalien jälkeen. Ensivaiheessa kahvihetkiä vietettiin paikallisten kahviloiden sivupöydissä. Pian kuitenkin tarvittiin lisää tilaa ja ratkaisuksi löytyi Tapiolan Palvelukeskus. Tällöin ohjelmaan tulivat myös erilaiset ajankohtaiset aiheet ja asiantuntijoiden alustukset.

Olemme jälleen presidentinvaalien kynnyksellä. Café Niinistöjä avautuu marraskuusta alkaen ympäri maata. Me oodilaiset olemme halunneet säilyttää mahdollisuuden tavata ystäviä kahvin ja miellyttävän yhdessäolon merkeissä tämän kuusivuotiskauden ajan. Voisiko siis sanoa, että Oodi-kahvilat ovat tavallaan säilyttäneet Café Niinistön henkeä tämän odotuksen ajan?

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Café Niinistö, Kokoomus, Tapiola, Oodi-kahvila, presidentinvaalit, kahvila,