Eläinten hyvinvointi Suomessa tänään

Sunnuntai 10.5.2015 klo 19:39 - Tuuli Solhagen

Kevään viimeinen Oodi-kahvila omistautui eläinten asialle. Etelä-Suomen läänineläinlääkäri Jessica Löfgren-Eriksson kertoi eläinten hyvinvoinnista tämän päivän Suomessa. Hän on Oodi-kahvila- ja yhdistystoiminnan perustajajäsen ja monille tuttu myös kahvilatiskin toiselta puolen.

Suomen Eläinsuojeluyhdistysten liitto, SEY palkitsi Jessica Löfgren-Erikssonin Vuoden Eläinsuojeluteko –palkinnolla vuonna 2013. Palkinto jaetaan vuosittain henkilölle, joka toiminnallaan on tuonut esiin epäkohtia eläinten oloissa tai merkittävästi edistänyt eläinten hyvinvointia.

Pienemmän ja heikomman puolella

Vanha viisaus sanoo, että sivistysvaltion mittari on se, miten kohtelemme heikompiamme kuten vammaisia, vanhuksia ja eläimiä. Viime hallitustaipaleen urakkaan kuulunut eläinsuojelulain uudistus jäi tekemättä ja nyt se on uuden eduskunnan työlistalla. Lakiuudistus on kokonaisuus, joka kattaa tuotantoeläinten hyvinvoinnin mm. mahdollistamalla lajityypillisen käyttäytymisen sekä kieltämällä lehmien ja emakoiden pitämisen paikalleen kytkettynä. Myös kivuliaisiin toimenpiteisiin tulee puuttua uudenlaisella lainsäädännöllä. Näitä ovat esim. vasikoiden nupotus ja porsaiden kastroiminen ilman asianmukaista kivunlievitystä.

”Eläintensuojelu lähtee kasvatuksesta”, toteaa Jessica Löfgren-Erisson. ”Lapset tulee pienestä pitäen opettaa elämän ja eläinten arvostamiseen. Ihmisen velvollisuus on huolehtia eläimistä ja puolustaa niiden oikeuksia hyvään elämään. Tämä koskee kaikkia ja erityisesti eläinlääkäreitä.”

Nyt voimassa oleva eläinsuojelulaki on vuodelta 1996. Sen tarkoituksena on suojella eläintä tarpeettomalta tuskalta. Viranomaisten tehtävä on tarkastaa epäilytapaukset ja –ilmoitukset sekä valvoa EU-tukien sääntöjen noudattamista. Voidaan kysyä, onko tuotantoeläinten valvonta ja tarkastuskäytäntö lain näkökulmasta eettistä ja riittävää? Esimerkiksi eläimiä hoidetaan vuosien ajan huonosti kurjissa oloissa, mutta ne pestään ennen teurasauton saapumista säännösten edellyttämään kuntoon.

Monenlaiseen peittelyyn ja väärinkäytökseen on olemassa tilaisuudet. Kaikissa ilmoitustapauksissa kaivataan nopeaa reagointia ja ripeitä toimenpiteitä. Sen lisäksi, että vääryyden kohteena on tunteva olento, koituu erilaisista pakkotoimista kuluja tavallisille veronmaksajille.

Eläinsuojelutyö on raskasta, usein surullista ja välillä myös vaarallista. Hälytykset voivat tulla yön synkimpinä tunteina eikä tehtäviä pysty ennakolta suunnittelemaan. Auto tulee aina jättää nokka menosuuntaan siltä varalta, että tulee äkkinäinen lähtö. Raskaudesta huolimatta työtä jaksaa sen antoisuuden vuoksi ”Karvaset kaverit osaavat kiittää huolenpidosta”, toteaa Jessica Löfgren-Eriksson. ”Iloa tuo tunne siitä, että tietää tekevänsä tärkeää ja tarpeellista työtä.”

Muuttuneet ajat ja olot

Ihmisen elintasosairauksien lisääntymisen myötä myös vastaavat diagnosoinnit erityisesti koirilla ovat lisääntyneet. Syynä saattaa olla ravintotottumusten muuttuminen kuten usein ihmisten kohdalla tai liian pitkälle viedyt rotujalostuksen muodot.

Miten sitten yksittäinen ihminen voi valinnoillaan vaikuttaa eläinten oloihin? ”Kissan hankintaa harkitsevan tulisi ottaa yhteyttä kodittomia kissoja välittäviin kissataloihin, koska kissoja jää todella paljon vaille kotia”, suosittelee Löfgren-Erisson. ”Koirien osalta taas tulisi ehdottomasti muistaa, että pentua ei tilata netistä eikä osteta epäilyttävistä oloista. Aina tulee tavata kasvattaja ja nähdä kasvatusolot. Pentutehtailu on rikollista toimintaa eläinten hyvinvoinnin kustannuksella. Toiminnassa pyörii myös suuret rahat – erään epäillyn on arvioitu tienanneen toiminnallaan peräti 180 000 euroa!”

Minne sitten ovat kadonneet ulkona laiduntavat lehmät? Tämän hetkisen lainsäädännön mukaan nautakarjalla on oltava oikeus ulkoilmaelämään 60 vuorokauden verran vuodessa – tämä tarkoittaa 300 sisätiloissa vietettyä vuorokautta. Voimme jokainen miettiä tuntuuko tämä reilulta?

x

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: eläin, eläintensuojelu, eläinlääkäri, Jessica Löfgren-Eriksson, eläinten hyvinvointi, valvonta

Maailmaa odottaa parempi huominen

Keskiviikko 5.12.2012 klo 21:55 - Anna-Leena Solhagen

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Valtaoja, tulevaisuus, optimismi, hyvinvointi

Aamujumpalla päivälle hyvä alku

Sunnuntai 4.3.2012 klo 12:21 - Anna-Leena Solhagen

Lauantaina 3. maaliskuuta Oodissa kuultiin painavaa asiaa omaehtoisesta kuntoutuksesta ja sen merkityksestä hyvinvointiin. Lukuisissa kuntoutus- ja hyvinvointihankkeissa vaikuttanut lehtori, terveydenhuollon maisteri Pirkko Sassi valotti hyvinvoinnin tekijöitä esimerkkien ja käytännön harjoitusten kautta.

Hyvinvointi koostuu fyysisen, psyykkisen, sosiaalisen ja henkisen toimintakyvyn harmoniasta. Jaloillaolo on hyväksi olkoon se sitten ryhmäjumppaa, yhteiskävelyä tai pelkkää hyötyliikuntaa. Suositukseksi riittää tehdä jotain usein, mutta vähän kerralla. Tasaisella tahdilla on suotuisa vaikutus.

Psyykkistä toimintakykyään voi harjoittaa vaikkapa lukemisesta musiikkiin ja sanaristikoihin. Uusien asioiden opiskelu aktivoi aivoja – myös Oodi toimii tärkeänä oppimisympäristönä siinä missä nettisurffailukin. Ruuanlaitosta voi tehdä taidetta, jolla on myös sosiaalinen funktio. Ystävät, perheenjäsenet ja erilaiset verkostot ovat tärkeitä sosiaalisen toimintakyvyn ylläpitäjiä. Sukututkimus ja päiväkirjan pitäminen rakentavat tärkeää siltaa nuoremmille polville.

Henkisen toimintakyvyn ulottuvuus ei rajoitu uskonnollisiin asioihin vaan pikemminkin yleisinhimillisten ihanteiden mukaiseen toimintaan. Sassi korosti toisten ihmisten auttamisen merkitystä molemminpuolisen huolehtimisen nimissä, jolloin kumpikin osapuoli jää ns. saamapuolelle (tähän bloggaaja haluaa lisätä ihmisten lisäksi eläimet ja koko luomakunnan). Vertaistuki ja toisista huolehtiminen on myös oman itsensä hoitamista.

Tärkeä hyvinvoinnin avain on omassa asenteessa. Iloa ja tyytyväisyyttä tulisi löytää arkisista asioissa kuten auringonpaisteesta ja linnunlaulusta.

Luennon lopuksi kuulimme Mirjam Martikaisen hauskan sketsin sekä Leena Lahtisen mukaansatempaavan käkirunon. Helena Paimela kertoi vapaaehtoistyön merkityksestä ja Maire Varhela kuvasi elävästi ”hyvien asioiden eväskoria”, jollaisen me jokainen voimme itsellemme koota.

Pirkko Sassin hyvinvointiohjeita harjoiteltiin käytännössä helpon tuolijumpan avulla. Virkistävän jumpan voi tehdä vaikka useita kertoja päivässä:

• Istu tukevasti tuolilla
  • Heiluttele käsiä rennosti eteen ja taakse rauhalliseen tahtiin
  • Nostele polvia vuorotellen ylös ja alas
  • Käännä päätä rauhallisesti kasvot oikealle ja vasemmalle
  • Ota käsiin ristiote ja työnnä kädet suoraan eteen mahdollisimman pitkälle
  • Sama ote käsissä, mutta työnnä tällä kertaa suoraan ylöspäin
  • Taivuta päätä hitaasti vuoroin vasenta, vuoroin oikeaa olkaa kohti ja lopuksi vielä eteenpäin  - päätä ei saa taivuttaa taaksepäin!
  • Lopuksi heiluttele käsiä rennosti kuten jumpan alussa

2012_070.jpg

Kuva: Raila Rautiainen

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: kuntoutus, hyvinvointi, toimintakyky, jumppa, Sassi,

Onnelliset ihmiset ovat terveempiä

Tiistai 21.2.2012 klo 21:57 - Anna-Leena Solhagen

Onnelliset ihmiset ovat terveempiä

Lepoa, liikuntaa, hyvää ravintoa ja vaalittuja ystävyyssuhteita – niissä on onnellisen elämän salaisuus. Näin kiteytti arvostettu lääkäri ja homeopaatti Liisa Sulkakoski terveen elämän ainekset.

Helmikuisen Oodi-kahvilan vieraana oli tällä kertaa turkulainen Liisa Sulkakoski. Alun perin biologian opettajana, sittemmin 34 vuotta lääkärinä, joista 20 vuotta homeopatiaan perehtyneenä arvostettuna ammattilaisena Sulkakoski saa kuulijan tuntemaan olonsa turvalliseksi. Homeostaasiin eli elimistön tasapainoon perustuvan homeopatian sanotaan olevan sopivaa kaikille iästä ja terveydentilasta riippumatta.

Saksalainen Samuel Hanemann kehitti 1800-luvun alkupuolella homeopatian omien kokeilujensa pohjalta. Tämän ”eurooppalaisen kiinalaisen lääketieteen” yksinkertainen periaate on, että samanlainen parannetaan samanlaisella. Homeopaattiset lääkeaineet valmistetaan laimentamalla kanta-ainetta uudelleen ja uudelleen. Mitä laimeampi lopputulos, sitä tehokkaampi lääkinnällinen vaikutus. Lääkeaineet ovat vaarattomia eikä sivuvaikutuksia ole. Tavallisia lääkkeitä voi huoletta käyttää homeopaattisten lääkkeiden rinnalla.

Vastaanotolla potilaan elämä ja oireet käydään läpi päästä varpaisiin. Mieltymykset ja vastenmielisyydet, parantavat ja pahentavat tilanteet kartoitetaan. Tarkalla ja rauhallisella läpikäynnillä oireille löydetään yhteinen nimittäjä ja sen perusteella määritellä tilanteeseen sopiva lääkitys. Potilas voi ikään kuin parantaa itse itsensä oikean tiedon valossa. Homeopatia auttaa pienistä haavereista suurempiin sairauksiin.

Kysyttäessä miksi Sulkakoski on perehtynyt juuri homeopatiaan pitkän lääkärinuransa aikana hän vastaa huolen heränneen monilääkitsemisen tuottamien sivuvaikutusten myötä. Jokainen lääke tuottaa sivuvaikutuksia, joiden lievittämiseen tarvitaan lisää lääkkeitä, joilla taas puolestaan on sivuvaikutuksia. Kehä on valmis. Liika erikoistuminen on toisaalta hyväksi, mutta johtaa samalla kokonaisuuden hämärtymiseen.  Sulkakosken mukaan ihminen tulee nähdä kokonaisuutena ja siihen tarvitaan pehmeämpää, inhimillisyyttä kunnioittavaa näkemystä. Hän kuitenkin muistuttaa ensisijaisesti olevansa lääkäri ja vasta sitten homeopaatti.

Sulkakosken mukaan ihminen tarvitsee jotain jota rakastaa, tekemistä joka on tärkeää sekä jotain mitä odottaa. Omana hyvinvointia edistävänä tekemisenään hän pitää ruuanlaittoa – ei vähiten siksi, että sen sanotaan estävän masennusta. Onnellisen elämän avaimet ovat jokaisen omassa taskussa.

___________

Kirjallisuutta ja aineistoa:

Merja Lindström: Homeopaattinen lääkintä: itsehoidon opas

Ritva Lauraéus: Homeopatiaa koko perheelle

Homeopaattisen kotiapteekin TOP10 (liitetiedostona tämän linkin takana)

Vastaanoton nettisivut osoitteessa http://www.circlumfarmasia.fi/LiisaSulkakoski

Lindströmin kirjan voi tilata edullisesti (noin 15€/kpl) ottamalla yhteyttä joko Kristiina Mustakallioon tai Vappu Hopeavuohon. Yhteystiedot löytyvät tästä.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Liisa Sulkakoski, homeopatia, terveys, onnellisuus, tasapaino, hyvinvointi