Energiapolitiikka hakoteillä - prof. Martti Tiuri

Maanantai 24.10.2011 klo 22:30 - Harri Rautiainen

tiuri-1.jpgOODI-Tapiolan kahvila keräsi suurilukuisen kuulijakunnan 15.10.2011, kun emeritusprofessori, ex-kansanedustaja Martti Tiuri saapui esitelmöimään aiheesta Energiapolitiikka hakoteillä. Esitys oli hyvin jäsennelty, piti yleisön mielenkiinnon yllä koko ajan sekä johti useisiin ajankohtaisiin kysymyksiin sen jälkeen.

Tiuri aloitti  luomalla katsauksen maapallon lämpötilan kehitykseen aina 400.000 vuotta taaksepäin. Etelämantereella suoritettujen jääkairausten perusteella lämpötilan vaihtelu on ollut ±4  °C, ja tänään vallitseva tilanne ei poikkea trendistä (kuva 1).

tiuri-esit1.jpg

Poliittisilla päätöksillä ja laeilla ei kuitenkaan voida muuttaa energian tosiasioita. Maailman energiajärjestelmä on monitahoinen tekninen järjestelmä, johon on sitoutunut kymmeniätuhansia miljardeja euroja ja jonka lisätarve 2030 mennessä on yli 20 000 miljardia euroa. Voimaloiden käyttöiän (ydin 60, hiili 40, tuuli 25 vuotta) ja rakentamismahdollisuuksien takia suuret muutokset vievät 40 vuotta.

EU:n on luovuttava iskulausetavoitteista, kuten 20-20-20-päätöksestä (vuonna 2020 päästöt ovat alentuneet 20%  ja energiasta on uusiutuvaa 20%). Monet EU:n jäsenmaat, kuten Saksa ja Britannia, ovat todenneet, etteivät pysty niitä toteuttamaan muun muassa uusiutuvan energian osuuden suhteen. Suomi sen sijaan pyrkii toteuttamaan sovitut toimet maksoi mitä maksoi.

Kuitenkin esim. tuulivoiman soveltuvuus Suomen oloihin on täysin kyseenalainen. Investointina se on 3-10 kertainen ydinvoimaan verrattuna ja sen rakentaminen tuhlaa luonnonvaroja 30-kertaisesti (kuva 9).

tiuri-esit9.jpg

Tekniikan näkyvissä oleva kehitys on otettava huomioon huonojen väliaikaisratkaisujen välttämiseksi. Tekniikan ja energia-alan sekä erityisesti ydinvoiman tutkimukseen on investoitava. Maapallolla on vielä mahdollisuus saada ilmastonmuutos hallintaan, mutta se edellyttää uutta politiikkaa, joka nojaa parhaaseen asiantuntemukseen myös energia-asioissa. Kuva 12 esittelee TEKin Insinöörien Energiaohjlema 2010:n nakemyksen siitä, millä energiantuottomuodoilla Suomi pystyy puolittamaan hiilidioksidipäästönsä vuoteen 2050.

tiuri-esit12.jpg

Esitelmäänsä Tiuri sisällytti monta muuta mielenkiintoista näkemysta ja faktaa. Niihin voi tutustua lähemmin hänen kirjastaan Tie kestävään tulevaisuuteen.

OODI kiittää erittäin mielenkiintoisesta ja avartavasta esityksestä ja toivoo saavansa prof. Tiurin vieraakseen vielä jatkossakin.

5 kommenttia . Avainsanat: Martti Tiuri, energia, ilmastonmuutos, Tapiola

Prof. Tiuri 15.10.2011 - valokuvia