Eläinten hyvinvointi Suomessa tänään

Sunnuntai 10.5.2015 klo 19:39 - Tuuli Solhagen

Kevään viimeinen Oodi-kahvila omistautui eläinten asialle. Etelä-Suomen läänineläinlääkäri Jessica Löfgren-Eriksson kertoi eläinten hyvinvoinnista tämän päivän Suomessa. Hän on Oodi-kahvila- ja yhdistystoiminnan perustajajäsen ja monille tuttu myös kahvilatiskin toiselta puolen.

Suomen Eläinsuojeluyhdistysten liitto, SEY palkitsi Jessica Löfgren-Erikssonin Vuoden Eläinsuojeluteko –palkinnolla vuonna 2013. Palkinto jaetaan vuosittain henkilölle, joka toiminnallaan on tuonut esiin epäkohtia eläinten oloissa tai merkittävästi edistänyt eläinten hyvinvointia.

Pienemmän ja heikomman puolella

Vanha viisaus sanoo, että sivistysvaltion mittari on se, miten kohtelemme heikompiamme kuten vammaisia, vanhuksia ja eläimiä. Viime hallitustaipaleen urakkaan kuulunut eläinsuojelulain uudistus jäi tekemättä ja nyt se on uuden eduskunnan työlistalla. Lakiuudistus on kokonaisuus, joka kattaa tuotantoeläinten hyvinvoinnin mm. mahdollistamalla lajityypillisen käyttäytymisen sekä kieltämällä lehmien ja emakoiden pitämisen paikalleen kytkettynä. Myös kivuliaisiin toimenpiteisiin tulee puuttua uudenlaisella lainsäädännöllä. Näitä ovat esim. vasikoiden nupotus ja porsaiden kastroiminen ilman asianmukaista kivunlievitystä.

”Eläintensuojelu lähtee kasvatuksesta”, toteaa Jessica Löfgren-Erisson. ”Lapset tulee pienestä pitäen opettaa elämän ja eläinten arvostamiseen. Ihmisen velvollisuus on huolehtia eläimistä ja puolustaa niiden oikeuksia hyvään elämään. Tämä koskee kaikkia ja erityisesti eläinlääkäreitä.”

Nyt voimassa oleva eläinsuojelulaki on vuodelta 1996. Sen tarkoituksena on suojella eläintä tarpeettomalta tuskalta. Viranomaisten tehtävä on tarkastaa epäilytapaukset ja –ilmoitukset sekä valvoa EU-tukien sääntöjen noudattamista. Voidaan kysyä, onko tuotantoeläinten valvonta ja tarkastuskäytäntö lain näkökulmasta eettistä ja riittävää? Esimerkiksi eläimiä hoidetaan vuosien ajan huonosti kurjissa oloissa, mutta ne pestään ennen teurasauton saapumista säännösten edellyttämään kuntoon.

Monenlaiseen peittelyyn ja väärinkäytökseen on olemassa tilaisuudet. Kaikissa ilmoitustapauksissa kaivataan nopeaa reagointia ja ripeitä toimenpiteitä. Sen lisäksi, että vääryyden kohteena on tunteva olento, koituu erilaisista pakkotoimista kuluja tavallisille veronmaksajille.

Eläinsuojelutyö on raskasta, usein surullista ja välillä myös vaarallista. Hälytykset voivat tulla yön synkimpinä tunteina eikä tehtäviä pysty ennakolta suunnittelemaan. Auto tulee aina jättää nokka menosuuntaan siltä varalta, että tulee äkkinäinen lähtö. Raskaudesta huolimatta työtä jaksaa sen antoisuuden vuoksi ”Karvaset kaverit osaavat kiittää huolenpidosta”, toteaa Jessica Löfgren-Eriksson. ”Iloa tuo tunne siitä, että tietää tekevänsä tärkeää ja tarpeellista työtä.”

Muuttuneet ajat ja olot

Ihmisen elintasosairauksien lisääntymisen myötä myös vastaavat diagnosoinnit erityisesti koirilla ovat lisääntyneet. Syynä saattaa olla ravintotottumusten muuttuminen kuten usein ihmisten kohdalla tai liian pitkälle viedyt rotujalostuksen muodot.

Miten sitten yksittäinen ihminen voi valinnoillaan vaikuttaa eläinten oloihin? ”Kissan hankintaa harkitsevan tulisi ottaa yhteyttä kodittomia kissoja välittäviin kissataloihin, koska kissoja jää todella paljon vaille kotia”, suosittelee Löfgren-Erisson. ”Koirien osalta taas tulisi ehdottomasti muistaa, että pentua ei tilata netistä eikä osteta epäilyttävistä oloista. Aina tulee tavata kasvattaja ja nähdä kasvatusolot. Pentutehtailu on rikollista toimintaa eläinten hyvinvoinnin kustannuksella. Toiminnassa pyörii myös suuret rahat – erään epäillyn on arvioitu tienanneen toiminnallaan peräti 180 000 euroa!”

Minne sitten ovat kadonneet ulkona laiduntavat lehmät? Tämän hetkisen lainsäädännön mukaan nautakarjalla on oltava oikeus ulkoilmaelämään 60 vuorokauden verran vuodessa – tämä tarkoittaa 300 sisätiloissa vietettyä vuorokautta. Voimme jokainen miettiä tuntuuko tämä reilulta?

x

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: eläin, eläintensuojelu, eläinlääkäri, Jessica Löfgren-Eriksson, eläinten hyvinvointi, valvonta